-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9033 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تقليد يعني چه؟ مرجع را چگونه انتخاب ميكنند؟ شرايط آن را به طور كامل بيانكنيد و مراجع زمان ما را نام ببريد.

تقليد رجوع به متخصص است. تلقيد در احكام شرعي، به معناي عمل كدن به دستور و نظريات متخصصان ديني است كه اصطلاحاً به آنان مجتهد ميگويند. مرجع تقليد بايد مرد، عاقل، بالغ، شيعه دوازده امامي، حلال زاده، زنده و عادل و از مجتهدان ديگر اعلم باشد؛ يعني در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدان زمان خود استادتر باشد.(1)

تقليد را به معناي يادگرفتن فتواي مجتهد همراه با التزام به عمل نيز گفتهاند.(2)

مراجع زمان ما فراوان هستند، مشهورتر از همه آيات عظام: فاضل لنكراني، شيخ جواد تبريزي، وحيد خراساني، رهبر معظم انقلاب، بهجت، مكارم، زنجاني، صافي گلپايگاني و سيستاني ميباشند. اطلاعيه جامعه مدرسين به پيوست ارسال ميگردد.

انتخاب مقلّد (مرجع تقليد) بدين صورت است:

1 - يا خود انسان يقين كند، مانند كساني كه عالم و فاضل هستند و ميتوانند مرجع و اعلميت را تشخيص دهند.

2 - دو نفر عالم عادل را ميتوانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند، مجتهد يا اعلم بودن كسي را تصديق كنند، به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند.

3 - آن كه عده از اهل علم كه ميتوانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند و از گفته آنان اطمينان پيدا ميشود، مجتهد بودن يااعلم بودن كسي را تصديق كنند. (3)

پي نوشتها:

1 - توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 2.

2 - همان.

3 - توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 3.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.